6. AFNET / EHRA Konsensuskonferenz

Integrating new approaches to atrial fibrillation in an era of digital evolution

17. - 19. Januar 2017, European Heart House, Sophia Antipolis, Frankreich

Wissenschaftliche Leitung
Günter Breithardt (Münster, Deutschland)
John Camm (London, UK)
Paulus Kirchhof (Birmingham, UK / Münster, Deutschland)
Gregory Lip (Birmingham, UK)
Ulrich Schotten (Maastricht, Niederlande)

Programm

Vorhofflimmern bleibt weiterhin eine große Herausforderung im Gesundheitswesen: Trotz der großen Fortschritte, die in der Vergangenheit gemacht wurden, trägt Vorhofflimmern zur Morbidität und Mortalität in der Bevölkerung bei und die daraus entstehenden Komplikationen verursachen 1 bis 3% der gesamten Ausgaben im Gesundheitssystem. Deshalb benötigen wir innovative Ansätze um dieses Problem anzugehen.

Dazu trafen sich über 70 Vorhofflimmerspezialisten – eingeladene Wissenschaftler aus 15 europäischen Ländern, Australien, Kanada, der Türkei und den USA sowie Industrievertreter aus acht Firmen –  in Sophia Antipolis in Südfrankreich, um an der 6. AFNET/EHRA Konsensuskonferenz teilzunehmen.

Das zweitägige Expertentreffen startete mit Plenarvorträgen. Anschließend bearbeiteten die Teilnehmer im Rahmen von sechs Workshops spezielle Fragestellungen. Die Resultate dieser Workshops wurden zusammengefasst und anschließend im Plenum diskutiert, um einen Konsens zu erzielen. Dieser wird in einem Konsensusbericht publiziert.

Gruppenfoto der Teilnehmer

Plenarvorträge

Challenges in the management of AF

 

Solutions 1: Different types of AF require different forms of therapy
(CATCH ME Session)

 

Solutions 2: Integrated AF care

 

Workshops

Detection of AF – the next frontier (population / high risk patients screening, validity of consumer products for AF detection, public health implications of screening for stroke prevention and beyond). What are the psychological problems to be overcome in early disease prevention, screening, etc.? Experience from other fields of medicine?

Integrated management of AF – opportunities and limitations. Role of nurses and other specialties, use and evaluation of IT tools, patient centred approaches, etc. Innovation for better and more efficient AF management, or “nice to have”? AF as a disease within the broad risk factor burden of cardiovascular disease may require approaches that integrate AF into the “25 to 25” programme of the WHF/WHO.

Stroke prevention in AF – exploring the boundaries in multidisciplinary approaches (discontinuation of therapy, what to do in patients who bleed or have a stroke on anticoagulation, low risk patients, biomarkers for stroke and bleeding, LAA occluders, is the link between bleeding events and death mediated by stopping anticoagulation)

Rate control – back to basics (role of digoxin, targets for rate control)

Rhythm control therapy for different types of AF: Should we abandon the “paroxysmal – persistent” differentiation and integrate markers for the major drivers of AF into our management algorithms? (genes, biomarkers, ECG markers, clinical conditions). Can this guide rhythm control therapy decisions now or in the future (antiarrhythmic drug selection, cryoballoon ablation, AF ablation “beyond PVI”, combination therapy, how to measure improvements in safety)?

The AF Heart Teams. When and how are they useful (e.g. complex stroke prevention, complex rhythm control), and which expertise is required?

 

Finanzierung

Die Veranstaltung wurde von AFNET und EHRA gemeinsam finanziert und erhielt zusätzliche finanzielle Unterstützung durch CATCH ME (Förderungsnummer 633196), das im Rahmen des Forschungs- und Innovationsprogramms Horizon 2020 der Europäischen Union (EU) gefördert wird.